Årets siste utgave ute nå! Tema: Læremidler
Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
Er lærebøkene gode? Er skjermen bedre? Og hva er konsekvensene av at kunstig intelligens og digitale løsninger fortrenger tradisjonelle lærebøker?
Eirik Kvindesland gir et stort bidrag til forståelsen av Iran og Israel.
En kommentar til NRK, Nerdrum, kulturministeren, ytringsfriheten, mobiltelefoner, Fritt Ord, kjærligheten og andre aktuelle saker.
Mens trykte lærebøker har en eldgammel tradisjon, har de digitale læremidlene knapt tre tiår på baken. Hvordan kan vi skape god læring på skjerm?
En skole uten lærebøker bør for alltid være utenkelig. Det er derfor jeg misjonerer.
Norskbøker for innvandrere har blitt integreringspolitiske læremidler.
Vi risikerer et system uten ny kunnskap, der alle forsyner seg, men ingen fører noe tilbake.
Kommentar: Kulturbudsjettet øker noe i årets budsjettforlik, men de rødgrønne har ingen nye strategiske satsinger for feltet. Stillingen som ledende kulturparti er ledig.
Alle opposisjonspartiene har nå lagt frem sine alternative statsbudsjetter. En tutti frutti-avtale er ventet på søndag. Hva blir utfallet for kultur- og litteraturpolitikken? Blir kultur salderingspost igjen? Her følger en kuratert og kommentert oversikt over partienes alternative budsjetter.
Martin Bech Holte vil forandre hele samfunnskulturen. Til det tenker han ikke alternativt nok.
Det rødgrønne flertallet vil gi mer penger til lærebøker, men har ingen løsning som sikrer at det skjer.
En forsvarsadvokat på aller høyeste nivå og en uprofesjonell aktor kan forklare utfallet i en av landets mest omstridte rettssaker.
Screeningprogrammet for brystkreft har reddet Vigdis og Line Norman Hjorth. Det har også resultert i en viktig bok. Men er screening bare av det gode?
Frantz Fanon ville fylt 100 år i år. En ny bok kaster lys over rebellens liv og virke.
Thomas Henry Huxley fant ikke bare «et dyr» – han mente han fant selve urdyret, dypt nede på havets bunn. I prosessen lærte han oss hvordan vitenskap bør utføres.